do not visit

Ni eksempler på plakater: Sådan promoverer du dit budskab

Vil du have dit budskab ud i verden? Jamen, så få det ud af din smartphone! Længe før der var notifikationer på sociale medier og digitale invitationer, var der gode gammeldags plakater til at sprede budskaber vidt og bredt. Og på trods af introduktionen af realtidsteknologi er plakater forblevet et primært middel til at promovere en kampagne, stemning eller begivenhed til et bredere publikum.

Som et papirbaseret medie, der kan placeres uden for et mødested, i populære transportknudepunkter eller i lokale virksomheder, er plakater utroligt overkommelige og kan tilpasses på mange måder. Hvis du leder efter nye idéer til at dele dit budskab med verden, så tag et kig på disse tips til et kreativt plakatdesign - komplet med ni eksempler på plakater - for at få inspiration!

Vigtige punkter fra denne artikel:

  • Plakater er nogle af de mest almindelige og prisvenlige marketingmaterialer til at sprede et budskab, reklamere for et brand og promovere en begivenhed.

  • Et godt plakatdesign skal indeholde enkel tekst, iøjnefaldende grafiske elementer, effektiv brug af farver og skrifttyper og korrekt brug af negativ plads.

  • Populære eksempler på plakater inkluderer kampagneplakater, eventplakater, koncertplakater, filmplakater og skoleplakater.

Hvad kendetegner et godt plakatdesign?

good example poster design

Uanset om du ser dem, mens du venter på metroen, eller når du går ind på dit yndlingssted til koncerter, er plakater næsten overalt - og med god grund! Plakater er en enkel og overkommelig måde at promovere noget på. Men hvad kendetegner et godt plakatdesign? I den enkleste forstand skal en god plakat overveje sit publikum og formål, have et klart budskab og bruge hvidt rum korrekt.

Men du vil helt sikkert ikke nøjes med en god plakat - du vil naturligvis have et kreativt plakatdesign! En kreativ plakat gør god brug af mediets hvide rum (området uden billeder eller tekst) til at fremhæve iøjnefaldende visuelle elementer, som f.eks. illustrationer af høj kvalitet. Eksempler på kreative plakater har også en effektiv brug af både farver og typografi, som vi forklarer nærmere nedenfor.

Sådan fremmer du dit budskab på en plakat

Der er et væld af eksempler på plakater, der på kreativ vis promoverer et budskab, fra kommende kunstudstillinger og rockkoncerter til unikke turistkampagner og infografik. Nu, hvor du ved, hvad der kendetegner et godt design, er det tid til at tale om, hvordan man designer en flot plakat. Brug denne tjekliste til at fremme dit budskab med de otte komponenter i et effektivt plakatdesign.

1. Vælg et tema. Før du begynder at brainstorme designidéer, skal du beslutte dig for, hvilken stil du ønsker, at din plakat skal have. Du kan for eksempel følge en Art Graphique-stil med dristige former og grafik eller vælg en fotografistil med billeder i høj kvalitet.

2. Vælg en farvepalet. Dit farveskema skal afspejle den overordnede stemning på din plakat.Mens en farvepalet med neutrale nuancer vil have beroligende nuancer som cremer og bløde brune nuancer, vil en Bauhaus-inspireret farvepalet indeholde flere spændende, lyse farver.

3. Få styr på dit budskab. Afhængigt af plakatens formål skal du inkludere vigtige oplysninger, som f.eks. datoen for en begivenhed. Du skal også medtage en inspirerende opfordring til handling eller de ord, der beskriver den handling, du vil have læserne til at udføre, som f.eks. at købe en billet til begivenheden.

4. Vælg et baggrundsbillede. Uanset om du vælger et realistisk foto eller en iøjnefaldende grafisk illustration, skal det baggrundsbillede, du vælger, være af høj kvalitet. Alle billeder, der bruges i dit plakatdesign, skal også kunne skaleres, så de kan trykkes i stor størrelse.

5. Eksperimentér med typografi. Typografi henviser til de skrifttyper og -størrelser, der bruges til ordene på din plakat. Fede skrifttyper er ideelle til at fange opmærksomheden, fordi de er lette at læse på afstand. Hold dig fra sjove skrifttyper, der er svære at læse (selv hvis man står tæt på).

6. Vælg et fokuspunkt. Fokuspunktet for din plakat er der, hvor du vil henlede læsernes opmærksomhed. Du kan kun have ét fokuspunkt, så det er klogt at bruge designelementer som kontrastfarver og negativ plads til at fremhæve de vigtigste oplysninger på din plakat.

7. Vælg en plakatstørrelse. Det er vigtigt at overveje, hvor din plakat skal hænges op, før du beslutter dig for den endelige størrelse. Det er en almindelig fejl at vælge en for lille plakat, som ikke kun vil se fjollet ud, når du har trykket og hængt den op, men som også kan give meget lidt plads til vigtige detaljer.

8. Lav en plakatskabelon. Når du har styr på ovenstående komponenter, kan du begynde at bruge dine eksempler på din yndlingsplakat til at lave skabeloner, der gør din designproces nemmere! Skabeloner tager gætteriet ud af det kreative plakatdesign og sparer dig for timevis af tid.

Plakatskabeloner og plakateksempler, du kan bruge lige nu

Vil du designe kreative plakater? Se disse ti eksempler på plakater, du kan bruge lige nu til at få inspiration!

Reklame- og salgsfremmende plakater

Når det gælder eksempler på plakater, er reklame- og salgsfremmende materialer nogle af de mest populære. Det er der en enkel årsag til, og det er fordi de er effektive! Reklameplakater bruger tydeligt sprog og klare farver til at viderebringe et brands budskab til målgruppen. De indeholder typisk en opfordring til handling, såsom "kontakt os" eller "køb nu", for at opfordre læserne til at interagere med et brand.

Eksempel:

Denne salgsfremmende plakat for en kunstudstilling er et godt eksempel på, hvordan man parrer dristige skrifttyper med lyse farver for hurtigt at fange en læsers opmærksomhed. Farvevalget og brugen af smileys fremkalder en følelse af spænding og antyder en moderne eller ungdommelig kunststil. Designeren brugte negativ plads til at henlede læserens opmærksomhed på den mest væsentlige information: navnet og placeringen af begivenheden.

Kampagneplakater

En kampagne henviser til en organiseret handling for at nå et bestemt mål. Hvis du ser ordet "kampagneplakat" og automatisk antager, at plakaten handler om en kandidat til regeringen, ville du ikke nødvendigvis tage fejl. Men kampagneplakater kan også inspirere et publikum til at foretage andre handlinger for at nå et mål, såsom at besøge en bestemt destination eller virksomhed.

Eksempel:

Example of Campaign Posters

Som du kan se på plakateksemplet ovenfor, er det ikke alle kampagneplakater, der handler om politik. Denne In Love with Argentina Poster bruger klare farver og sjove billeder til at opfordre læserne til at opleve natur, fodbold og kultur (såsom vin og dans), når de besøger Argentina.

Eventplakater

Eventplakater er nogle af de mest almindelige plakateksempler, du ser, når du er ude og rejse. Disse plakater er mest effektive, når de vigtige detaljer får plads til at skinne. Detaljer som datoen for begivenheden, hvor begivenheden finder sted, og navnet på begivenheden er alle vigtige elementer at inkludere i plakatdesignet. Eventplakater kan også indeholde en opfordring til at købe billetter.

Eksempel:

Event Posters (Example)

Denne kunstudstillingsplakat er det perfekte eksempel på at bruge negativ plads til at henlede publikums opmærksomhed til de vigtige detaljer. Læserne kan nemt se begivenhedens navn, dato og sted i øverste højre hjørne. Den ledsagende akvarelgrafik er også iøjnefaldende, men ikke distraherende.

Koncertplakater

concert poster examples

Koncertplakater er en type eventplakat, der skaber opmærksomhed om en kommende musikbegivenhed. Så det er ingen overraskelse, at effektive koncertplakater har flere elementer til fælles med succesfulde eventplakater. For eksempel skal koncertplakater indeholde vigtige detaljer, som tid og dato for begivenheden. De indeholder også en opfordring til handling, f.eks. hvornår og hvordan man køber koncertbilletter.

Eksempel:

Example of Concert Poster

Dette eksempel på en Rock Music Festival plakat har alle de nødvendige elementer fra en koncertplakat og lidt til. Den bruger begivenhedens navn, parret med en slående guitargrafik, som plakatens omdrejningspunkt. Understøttende detaljer, som f.eks. musiktype og billetpris, er inkluderet i bunden.

Infografiske plakater

Som navnet måske antyder, kombinerer infografiske designplakater tekstbaseret information med billeder i grafisk stil. Effektive infografiske plakater bruger enkle skrifttyper og større typografi, så den skrevne information er lettere for publikum at læse. Infografiske plakater bør også bruge billeder eller illustrationer af høj kvalitet, så de ikke bliver pixelerede, når de trykkes i stor størrelse.

Eksempel:

Infographic Posters (Example)

Hvis du leder efter en kreativ plakat, der deler information på en unik måde, skal du ikke lede længere end til dette smagfulde plakateksempel med ølvarianter. Designeren har brugt en fed, letlæselig skrifttype til titel og tekst. Desuden bevarer de enkle vektorbilleder deres skarphed, selv i store plakatstørrelser.

Videnskabelige plakater

Videnskabelige plakater er en type infografiske plakater, der nedbryder populærvidenskabelige begreber til letforståelig grafik. Så det siger sig selv, at mange videnskabelige plakater indeholder tekniske begreber og ligninger, der kræver enkel, letlæselig typografi. Effektive videnskabelige plakater bruger almindelige skrifttyper og tydelig grafik, der er omgivet af det rigtige hvide rum.

Eksempel:

Scientific Posters (Example)

Denne Cirsium Canum videnskabelige plakat er den ultimative kombination af letlæselig og sjov at se på. Designeren har valgt et enkelt foto, som ser elegant ud i sort og hvid. For ikke at nævne, at typografien er ren, enkel og med perfekt afstand mellem bogstaverne til hurtig læsning.

Filmplakater

movie poster example

Ligesom eventplakater reklamerer filmplakater for en kommende film eller udgivelse af en film. Derfor indeholder mange filmplakater vigtige detaljer som datoen for filmens premiere eller prisen for billetter. En effektiv filmplakat skal indeholde iøjnefaldende grafik for at fange opmærksomheden hos et større publikum og indeholde navnene på eventuelle skuespillere, der kan få flere folk i biografen for at se filmen.

Eksempel:

Movie Posters (Example)

For at fange de vigtigste elementer i en filmplakat, så tag et kig på denne kreative plakat A Star is Born. Da der er tale om en ældre film indeholder denne plakat ikke filmens udgivelsesdato. Men den inkluderer to skuespillere, der medvirker i filmen, og en liste over sange, som filmen har gjort populære for at skabe interesse.

Skoleplakater

Bortset fra filmplakater, som kan være fyldt med grafik fra filmen, har skoleplakater tendens til at være de mest farverige og visuelt spændende plakater. Effektive skoleplakater er opmærksomme på målgruppen (børn!), så de indeholder sjove skrifttyper og farverige illustrationer. Disse plakattyper er normalt mindre teksttunge og har tendens til at bruge korte budskaber og masser af billeder i stedet.

Eksempel:

School Posters (Example)

Den ovenstående Dream Big Little One plakat er det ideelle eksempel på en skoleplakat. Denne plakat har en effektiv brug af sjove skrifttyper, der stadig er enkle for de små at læse. Desuden skaber tegneserieplaneterne og rumraketterne en finurlig kunststil, der både er inspirerende og alderssvarende til skolen.

Indrammede plakater

Af alle plakateksemplerne på denne liste er indrammede plakater det mest luksuriøse, du kan få. Uanset om det er en indrammet eventplakat, indrammet infografikplakat eller en indrammet kunstplakat, vil en ramme øjeblikkeligt forbedre det professionelle udseende og følelsen af et plakatdesign. For at få en indrammet plakat til at føles mere luksuriøs, skal du vælge en mørk eller naturlig træramme eller en sortmalet træramme.

Eksempel:

Framed Posters (Example)

Når det gælder indrammede luksusplakater, er denne Van Gogh XII-plakat toppen af poppen - bogstaveligt talt! Med titlen "Landskab (1925-1928)" går de stærke farver perfekt i spænd med den enkle typografi. Tilføjelsen af hvidt rum omkring kanten er ideel til at opveje den sortmalede træramme.

Andre plakater

Har du forsøgt at brainstorme den perfekte plakat, men har ikke fundet nogen eksempler på plakater, der matcher din vision? Så fortvivl ikke! Der findes masser af andre plakater end de ni ovenstående, som kombinerer fed typografi med farverig grafik for at promovere noget, sende et budskab eller dele en følelse med læserne. Der er virkelig ikke kun én måde at designe en kreativ plakat på!

Eksempel:

Other Posters (Example)

Tag for eksempel denne Yeezus-plakat med popkultur-tema. Selvom plakaten ikke reklamerer for noget bestemt, er dens brug af populære popkulturtemaer en måde at dele fælles interesser med et publikum på. Brugen af hvid tekst mod en sort baggrund er også fantastisk for læsbarheden.

Forstærk dit budskab med iøjnefaldende plakater fra Optimalprint

custom-poster examples

Hemmeligheden bag et effektivt plakatdesign er at fokusere på tre ting: dit budskab, dine farver og din typografi. Afhængigt af temaet for din plakat kan din valgte kombination af farver og skrifttyper, billeder og illustrationer eller hvid plads og grafiske elementer få din plakat til at skinne. Når du er klar til at skabe din plakat, så stol på eksperterne hos Optimalprint!

Optimalprint tilbyder færdige plakatdesign og personlig vægkunst, som du kan tilpasse for at forstærke dit budskab. Uanset om du bruger vores praktiske mobilapp eller går ind på vores hjemmeside på en stationær computer, kan du skabe effektive plakatdesign på få minutter. Og med papir, der er certificeret til bæredygtighed, er Optimalprint-plakater lige så bæredygtige, som de er enkle at skabe.

Skab dine egne tilpassede plakater, eller køb Optimalprint-plakatdesign i dag!